Design Thinking is een methode om innovatief problemen op te lossen gebaseerd op creatieve ontwerp processen. Een methode die wij ook steeds vaker bij onze klanten toepassen. Misschien is jouw organisatie al betrokken geweest bij een van onze creatieve sessies of trajecten. En ook al belooft Design Thinking veel goeds voor je organisatie, is het toch allemaal redelijk ontastbaar wat het je organisatie nu echt oplevert. Om Design Thinking in het bedrijfsleven te plaatsen, lichten we in deze blog toe wat nu echt de Return of Investments zijn van Design Thinking. En waarom dit een methode is waarmee ook jouw vernieuwende organisatie aan de slag moet.
1. Geen compromis op het bestaande
Design Thinking bestaat in basis uit 4 fases: begrijpen (ontdekken), definiëren (bedenken), ontwikkelen en opleveren. Met de laatste 2 fases zijn de meeste organisaties wel bekend maar de eerste 2 zijn nieuw. Door de ontdekkingsfase te intensifiëren zijn we in staat om kritisch te kijken naar de ‘vraag-achter-de-vraag’. Hierdoor ontdekken we vaak cruciale pijnpunten in de organisatie, waardoor we de gewenste oplossingen een stuk efficiënter kunnen ontwikkelen. We gaan dus niet direct een webshop ontwikkelen, maar eerst begrijpen waarom de website nodig is, waaraan deze moet voldoen en wat de pijnpunten zijn bij de klant en de organisatie. Om hierna misschien te besluiten om voor een (voordelige) online marketing strategie te gaan, of eerst het PIM systeem aan te passen.
2. Minder risico door vroege tests
Design Thinking heeft zijn fundament in het ontwikkelen en ontwerpen voor de eindgebruiker. Door al in een vroeg stadium aannames te testen met de eindgebruiker (medewerkers en consument) is de kans op het verspillen van tijd en energie aan slecht functionerende oplossingen in de ontwikkelfase een stuk kleiner.
3. Verkorte Time-To-Market
Het Design Thinking proces is iteratief, dit betekend niet alles in een keer opleveren. Maar tussentijds kleine oplever momenten, waarin we het ontwikkelde direct kunnen testen. Hierdoor bij de oplevering de Time-to-Market (en tot intern goed gebruik) significant verlaagd. Ook de tijd en kosten die je in de nazorg en service stopt, zijn ook veel lager.
4. Verhoog efficiëntie
Design Thinking zorgt met creatieve en slimme communicatie methodes (e.g. visuele communicatie, samen beslissingen, canvassen en overzicht-tools) ervoor dat het gehele project-team efficient samenwerkt. Het project-team wordt gevormd samen met de medewerkers van de klant, die allemaal dezelfde ‘taal’ spreken en gezamenlijk draagvlak en begrip hebben over wat er gemaakt moet worden.
5. Betrokkenheid
Design proces staat co-design en co-creatie toe (zonder het proces te vertragen), waardoor er direct vanaf de start een grotere betrokkenheid van alle medewerkers (en de aangesloten retailers) is.
6. Cultuur verandering
Als laatste is een positieve bijvangst van een Design Thinking traject dat de betrokken medewerkers meegenomen en onderwezen worden in nieuwe en creatieve methodes. Waardoor de organisatie automatisch flexibeler, innovatiever en meer consument gecentreerd wordt.
Forrester heeft onlangs deze ROI’s van Design Thinking ook vertaald in een balansberekening. Waarbij de schatting is dat de ROI van Design Thinking in retail projecten tot 500% kan oplopen. Gebaseerd op de tijd en kosten die bespaard worden in ontwikkeltijd, marketingkosten voor oplevering, en correcties en servicekosten achteraf. Dit is natuurlijk wel gebaseerd op de meest ideale situaties, waarin er een lange en intensieve samenwerking staat.
Maar zelfs als we een deel van bovengenoemde punten kunnen winnen in ons proces is dit een grote winst. Daarom integreren wij design thinking steeds meer in alle projecten bij BZTRS. Wil jij ons energieke en creatieve strategie team ontmoeten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.